جستجو در گوگل ترفندهای بسیاری دارد که از طریق آنها می‌توان نتایج بهتری در جستجو بدست آورد. در ادامه مطلب به شما آموزش می‌دهیم که چطور در گوگل بهتر جستجو کنید و به نتایج دقیق‌تر و درست‌تری برسید.

استفاده از گیومه برای نتیجه دقیق

یکی از اولین نکات و توصیه‌ها در جستجوی گوگل قرار دادن کلمات در گیومه یا علامت نقل قول انگلیسی است. با این کار به موتور جستجوی گوگل دستور می‌دهید که آن کلمه یا عبارت را حتما در نتایج قرار بدهد. برای مثال عبارت کنکور سراسری ایران ۱۳ هزار و ۶۰۰ نتیجه را به شما نشان می‌دهد، اما وقتی ایران را داخل گیومه قرار می‌‎دهید، به این صورت: کنکور سراسری “ایران”، این مقدار به تعداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ مورد کاهش پیدا می‌کند. پس در این مثال با توجه به اینکه کلمه ایران برای ما مهم بود دست کم هزار مورد حذف شد و جستجو ساده تر شد.

کلمات ستاره دار

در صورتی که در جستجو واژه کلیدی یا عدد مهمی را فراموش کرده‌اید، به سادگی می‌توانید از نشانه ستاره “*” استفاده کنید. کافیست تنها به جای واژه کلیدی مورد نظرتان از نشانه ستاره استفاده کنید و در نتیجه محتوای مورد نظرتان را مشاهده کنید.

جدا کردن یک کلمه

در گوگل با استفاده از کلمه منها می‌توان دستور داد که یک کلمه در جستجو در نظر گرفته نشود. ممکن است گاهی عبارتی که سرچ می‌کنید شامل کلمه‌ای باشد که نتایج غیر واقعی و بی ربط را به شما نشان می‌دهد در این حالت به سادگی می‌توان با قرار دادن علامت منها قبل از آن کلمه به گوگل بگویید که در جستجو آن کلمه را در نظر نگیرد.

واژه‌های هم معنی یا مشابه

گاهی برای جستجو در گوگل ممکن است به دنبال محتوایی با چند معنی و کلمه مشابه باشید، در این صورت باید از نشان ~ پس از کلمه‌ی مورد نظر استفاده کنید. برای مثال می‌توان به این عبارت اشاره کرد: inbound marketing ~advertising.

جستجو درون محتوای سایت

از طریق جستجوی گوگل شما می‌توانید محتوای داخل یک سایت را نیز جستجو کنید. برای این کار فقط کافیست ابتدا آدرس سایت مورد نظر را بنویسید و سپس با یک فاصله کلمه یا عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید. برای مثال soroosh.sch.ir  فیزیک  را جستجو کنید.

جستجوی یک تیتر

اگر می‌خواهید از واژه کلیدی یا نام یک مقاله به نتیجه جستجوی خود برسید در این صورت باید تیتر آن را به صورت دقیق جستجو کنید. در این حالت فقط کافیست که عبارت intitle را قبل از وارد کردن کلمه مورد نظرتان برای جستجو وارد کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید میان این کلمات فاصله وجود داشته باشد.

جستجوی لینک یا URL

برای یافتن کلمات به کار رفته در یک URL نیز می‌توانید از عبارت inurl  استفاده کنید. این روش هم مثل جستجوی یک تیتر است. در این روش به سادگی می‌توانید آدرس مورد نظر و کلمات مرتبط با آن را جستجو کنید.

وقتی تعداد از کلمات را فراموش کرده‌اید

اگر عبارت طولانی را باید جستجو کنید و تعدادی از کلمات آن از یادتان رفته است، باید از عبارت Around در جستجوی خود استفاده کنید. در این حالت فقط باید ابتدا و انتهای عبارت را بنویسید و در ادامه از عبارت ()AROUND استفاده کنید. در داخل پرانتز هم می‌توانید کلمات و عباراتی که حذف شده‌اند را بنویسید.

از بازه زمانی استفاده کنید

گاهی اوقات به اطلاعاتی نیاز داریم که متعلق به دوره زمانی خاصی هستند. برای دست یافتن به این اطلاعات می‌توانید بازه زمانی را به جستجوی خود اضافه کرده و سپس سه نقطه میان سال‌ها قرار دهید.