جهت ثبت گزارش مردمی اینجا کلیک نمایید

 

جهت ثبت شکایات متن زیر
را مطالعه کرده و در پایان گزینه ثبت شکایت را انتخاب نمایید


الف) تعاریف


 1- رسیدگی به شکایات فرایندی است که پس از اعلام شکایت توسط اشخاص حقیقی
یا حقوقی ، برای شفاف سازی امور و رفع تظلمات اداری و ایجاد زمینه مناسب
جهت احقاق حق و استقرار عدالت صورت می گیرد.


۲- شکایت کننده را شاکی ، طرف شکایت را مشتکی عنه و عریضه تسلیمی به مرجع
رسیدگی کننده را شکواییه می نامند.


ب) ویژگیهای شکایت


 1- در شکواییه علاوه بر بیان خواسته بصورت مشخص و شفاف؛ از پراکنده گویی و
کلی گویی خودداری گردد.


 2- ویژگی های شکایات قابل ارجاع و پیگیری عبارتند از:‌


     الف)
شاکی خصوصی شخصا در موضوع ذینفع باشد.


      ب‌) موضوع شکایت متوجه طرف شکایت باشد.


       ج‌) مفاد شکایت مستند به قوانین ، مقررات و ضوابط جاری و ابلاغی
باشد.


       د‌) مدارک مثبته و لازم مندرج در شکواییه باید ضمیمه شکایت شده
باشد.


 ج‌) شکایات غیر قابل رسیدگی


 1- شکایت اشخاصی که پرونده آنها در هیات های رسیدگی به تخلفات اداری درحال
بررسی بوده؛  قابل رسیدگی نمی باشد.


 2- اعتراض نسبت به تصمیمات و آرای صادره توسط شعب بدوی و تجدید نظر هیات
های رسیدگی به تخلفات اداری یا آراء صادره از شعب دیوان عدالت اداری و
دادگاهها و همچنین نظریه گزینش و شورای نظارت بر مدارس و مراکز دولتی ویا
هر تصمیمی که مرجع قانونی برای رسیدگی به آن تعیین شده باشد از طریق
واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات قابل پیگیری، رسیدگی و اظهار
نظر نخواهد بود.


 3- شکایاتی مانند نقل و انتقالات ، بازنشستگی و … که در ارتباط با اجرای
قوانین و مقررات خاص بوده و اجرای آن محدوده زمانی داشته ،در موعد مقرر
قابل رسیدگی می باشد؛ ولی چنانچه در خارج از وقت مقرر شکایتی صورت پذیرد
موضوع قابل رسیدگی نخواهد بود.


 4- در صورتی که مشخص گردد شکایت مغرضانه بوده و شاکی تعمدا” اقدام به طرح
شکایت بی اساس و خلاف واقع علیه اشخاص و دیگران نموده است؛ موضوع قابل
رسیدگی نبوده و می توان طبق قوانین و مقررات با شاکی رفتار نمود و مشتکی
عنه می تواند علیه او در مراجع ذیصلاح اقامه دعوا نماید.


 5- امور مربوط به مسائل سیاسی، امنیتی ، اخلاقی و موارد مشابه در حیطه
وظایف مرکز حراست و واحدهای تابعه بوده و از طریق این مراجع و سایر مراجع
ذیربط پیگیری خواهد شد .


د‌) فرایند رسیدگی :


 1- مدت زمان بررسی اولیه شکایت و تشخیص قبول آن ۴۸ ساعت کاری خواهد بود.


 2- پس از قبول شکایت و وصول آن؛ تا هفت روز کاری موضوع پیگیری و به شاکی
پاسخ داده خواهد شد.


 3- در صورت نیاز به فرصت بیشتر برای پیگیری و ارائه پاسخ، مراتب از طریق
سامانه به اطلاع شاکی خواهد رسید.


 4- شاکی در هر مرحله از بررسی ؛ امکان انصراف از شکایت خود را خواهد داشت.